Registre del Delegat de Protecció de Dades (DPD)
La llei 29/2021, del 28 d'octubre, qualificada de protecció de dades personals (LQPD) assenyala que els responsables i encarregats de tractament hauran de designar un Delegat de Protecció de Dades (DPD) en els supòsits que la pròpia llei estableix.
Entre els supòsits ens els que s'ha de designar un DPD hi ha que “el tractament el porti a terme l'Administració pública, inclosos els organismes autònoms o les entitats parapúbliques”, tant en qualitat de responsable com en funcions d'encarregat de tractament (article 38.1 de la LQPD).
A més, en l'àmbit de les entitats del sector privat, la LQPD estableix alguns supòsits en els que també és obligatori la designació del DPD tant pels responsables com pels encarregats de tractament.
L'article 38.4 de la LQPD estableix que el responsable o l'encarregat del tractament ha de comunicar les dades de contacte del delegat de protecció de dades a l'Agència Andorrana de Protecció de Dades en el termini de deu dies hàbils següents a la data del seu nomenament; s'han de comunicar així mateix els cessaments dels delegats de protecció de dades en qualsevol supòsit.
A més, les empreses que, tot i que no resultin obligades per les previsions de la LQPD, considerin necessari implementar aquesta figura en el si de les seves corporacions poden utilitzar aquest formulari per a procedir a la seva comunicació.
Notificació violació de seguretat
L'article 36 de la LQPD estableix que en cas de violació de la seguretat de les dades personals, el responsable del tractament o l'encarregat han de notificar a l’Agència Andorrana de Protecció de Dades, sense dilació indeguda i, si és possible, en un termini màxim de setanta-dues hores després que n’hagi tingut constància. Si la notificació no es produeix en el termini de setanta-dues hores, s’han de justificar els motius de la dilació. Els interessats afectats també han de ser informats de forma efectiva.
Trobareu el formulari de notificació davant l'APDA de violacions de seguretat a continuació:
Transferències internacionals
Les transferències internacionals només poden fer-se amb garanties adequades com poden ser:
- Un instrument jurídicament vinculant i exigible entre les autoritats o els organismes públics.
- Normes corporatives vinculants.
- Clàusules tipus de protecció de dades adoptades per la Comissió Europea o per l’Agència Andorrana de Protecció de Dades.
- Un codi de conducta, juntament amb compromisos vinculants i exigibles del responsable o de l’encarregat del tractament al tercer país d’aplicar les garanties adequades, incloses les relatives als drets de les persones interessades.
- Un mecanisme de certificació aprovat de conformitat amb la normativa de protecció de dades personals de la Unió Europea que tingui validesa general dins de la Unió, juntament amb compromisos vinculants i exigibles del responsable o de l’encarregat del tractament al tercer país d’aplicar les garanties adequades, incloses la relatives als drets de les persones interessades.
La Llei 29/2021, de 28 d'octubre, qualificada de protecció de dades personals estableix que l'Agència Andorrana de Protecció de Dades avaluarà les garanties adequades adoptades en transferències internacionals de dades a països tercers. L'avaluació podrà ser d'ofici o a petició de la part interessada. Trobareu a continuació el formulari de petició d'Avaluació de Garanties adequades en Transferències Internacionals de Dades de l'APDA:
Designació de Representant
D'acord amb la Llei 29/2021, del 28 d'octubre, qualificada de protecció de dades personals i amb el Decret 391/2022, del 28-9-2022 d'aprovació del Reglament d'aplicació de la Llei 29/2021, del 28 d'octubre, qualificada de protecció de dades personals quan responsables o encarregats del tractament no domiciliats al Principat, o no constituïts conforme a les lleis del Principat d’Andorra, fan servir, de forma no ocasional, mitjans de tractament ubicats en el territori andorrà, automatitzats o no, han de designar prop de l’Agència Andorrana de Protecció de Dades un representant establert al Principat d’Andorra.
S'entén per ocasional, el tractament limitat en el temps o en el nombre d'afectats. Perquè un tractament tingui la consideració d'ocasional el nombre d'afectats a Andorra no pot ser en cap cas superior a un terç del nombre d'interessats totals d'un tractament.
És obligació del responsable i de l'encarregat de tractament comunicar el representant a l'APDA a través del següent formulari així com mantenir actualitzada la present designació amb totes les possibles modificacions que puguin existir.
Tramesa d'informació censal
L'article 17 de la Llei del Cens estableix que la tramesa d’informació censal pot dur-se a terme pels comuns, sense necessitat de consentiment previ dels afectats, als organismes oficials que ho requereixen, quan aquestes dades són necessàries per a l’exercici eficaç de les seves funcions i quan el domicili o la residència és una dada rellevant. S’ha de comunicar a l’Agència Andorrana de Protecció de Dades, que ha de portar un registre específic d’aquestes comunicacions.
Els interessats afectats també han de ser informats de forma efectiva.
Trobareu el formulari de comunicació davant l'APDA de la tramesa del cens parroquial a continuació: